Terveisiä Märskyn opoilta!

TEKSTI: TARJA LUHTALAMPI, MARJO ALANKO JA KATI RAUHANSALO

Mäkelänrinteen lukion opinto-ohjaajat Tarja Luhtalampi, Marjo Alanko ja Kati Rauhansalo nauttivat työstään.

Lukiossa opiskeltavat sisällöt ovat laajempia kuin peruskoulussa ja siksi hyvään menestykseen päästäksesi sinun on kehitettävä opiskelutottumuksiasi ja opiskelutaitojasi.  Urheilijana olet jo oppinut, että taitoja pitää harjoitella, jotta ne kehittyvät. Opiskelutaidot ovat opittavia taitoja samoin kuin omassa lajissasi vaadittavat taidot ja niiden oppiminen vaatii määrätietoista harjoittelua.  Tuttua urheilusta, eikö totta! Opiskelutaitojen osaaminen tuottaa mielekkyyttä ja hallinnan tunnetta lukio-opiskeluun.

Lukioaikasi sujuu hyvin, kun löydät tasapainon elämääsi urheilun, opiskelun ja sosiaalisten suhteiden suhteen.  Keskeistä opiskelutaidoissa on oman sisäisen motivaation syntyminen ja vahvistuminen.  Suunnittelemalla ja aikatauluttamalla suuntaat voimavarasi oikein. Myös ajanhallinta on helpompaa, kun tiedostat, mitä kaikkia pitää milloinkin tehdä.  Konkreettiset pienet tavoitteet ylläpitävät ja lisäävät motivaatiotasi.  Lukion alussa sinun kannattaa luoda hyvät rutiinit opintojen ja harjoittelun toteuttamiseen.

Lukio-opiskelu sujuu, kun

  • kykenet asettamaan tavoitteita realistisesti
  • opiskelet tasaisesti koko lukiojakson ajan etkä jätä tehtävien palauttamista viime tippaan
  • osaat seurata omaa etenemistä ja tarkistaa tavoitteesi tilanteen mukaan
  • olet realisti ajankäytössäsi, osaat suunnitella ennalta ja jaat tehtävät tasaisesti
  • olet oma-aloitteinen ja pystyt tarttumaan tehtäviin itse
  • pystyt tunnistamaan ja käsittelemään ongelmiasi ja pyydät niihin apua
  • pidät yllä motivaatiotasi sekä hoidat myös ikävät ja vaikeat asiat.

Lähteinä on  käytetty muistiinpanoja Urheiluoppilaitosseminaareista vuosien varrelta.

Ulrica Bladh ja Charlotta Sederholm Team Fintastic -joukkueesta

Muodostelmaluistelijat Ulrica ja Charlotta ovat toisen vuoden lukiolaisia ja luisteluharrastus vie paljon aikaa.  Opiskelu on sujunut, kun tytöt ovat osanneet ottaa lukujärjestyksen suunnittelussa huomioon ne jaksot, jolloin esimerkiksi kahden viikon kilpailumatkan ajan he ovat olleet pois koulusta.

Ulrica kertoo: ” Siihen jaksoon otin vähän, enkä niin vaikeita kursseja, että sain ne tehtyä. Viidennessä jaksossa on taas aikaa opiskella enemmän.”

Charlotta jatkaa: ” Lukujärjestystä ei kannata tehdä samanlaiseksi kuin kavereilla, koska silloin voi joitakin kursseja jäädä suorittamatta.  Kannattaa suunnitella oma ohjelma, koska kaikki ei opiskele samoja aineita.”

Tytöt haluavat rauhoitella, ettei lukio-opiskelua kannata stressata etukäteen.  Omaa lukujärjestystä voi urheilulukiossa muuttaa myöhemminkin, jos on tarve.

Subscribe
Notify of
guest

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

0 Comments
Oldest
Newest Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments