Tallinnan Unesco ASP -matka syksyllä 2019 – yleiskatsaus matkastamme

Tällä kertaa emme kaikki lähteneet samalla laivalla Tallinnaan. Ensimmäinen ryhmä, johon kuului osa opiskelijoista sekä opettajista lähtivät klo 7.30 laivalla kohti Tallinnaa. Väsymyksen tunne aamuvarhaisen heräämisen takia oli läsnä laivamatkalla. Onneksi maukas buffet sekä mahtava seura pelastivat aamun.

Toinen ryhmä tuli toisella laivalla perästä myöhemmin, ja tapasimme heidät Tallinnassa. Ryhmästä muutama opiskelija pääsi kertomaan Patarein vankilan historiasta laivalla. He olivat Vilma Valmari, Olivia Wright sekä Eveliina Kostian.

Patarei-esitys laivalla aamiaisen yhteydessä

Aikaisempaan laivaan lähteneet kävivät vierailemassa Virossa sijaitsevassa lukiossa nimeltä Viimsi Gümnaasium. Vierailun tarkoituksena oli virallisesti solmia lukioidemme ystävyyskoulusuhde. Valitettavasti heidän vierailunsa Suomeen keväällä 2020 peruuntui poikkeustilanteesta johtuen. Lukiossa on kolme eri astetta: G1, G2 sekä G3. Lisäksi koulussa on noin 400 opiskelijaa ja noin 50 opettajaa sekä noin 100 erilaista ainetta opiskeltavaksi. Viimsissä pääsimme kiertämään koulua ja tutustumaan koulun opiskelijoihin sekä opettajiin.

Viimsin lukio
Märskyt tutustumassa Viimsin koulutiloihin

Vierailun jälkeen hyppäsimme bussin kyytiin ja lähdimme noutamaan toista ryhmää terminaalista. Ryhmien yhdistämisen jälkeen matkasimme kaikki kohti virallisia matkakohteitamme. Tällä kertaa kohteina olivat Patarein vankila sekä Merimuseo.

Patarein vankila sijaitsee noin kahden kilometrin päässä Tallinnan ydinkeskustasta. Vankilalla on pitkä ja värikäs menneisyys. Lähes 175-vuotisen historiansa aikana se on toiminut linnoituksena, kasarmina, vankilana ja nykyään kulttuurisena vierailukohteena. Vuonna 1828 Venäjän keisari Nikolai I määräsi Patarein merilinnoituksen rakennustyöt aloitettavaksi. Linnoitus valmistui vuonna 1840. Alle 30 vuoden jälkeen valmistumisesta Patarein linnoitus muutettiin kasarmiksi, jona se toimi vuoteen 1920 saakka, jolloin linnoitus muutettiin vankilaksi. Tästä alkoi linnoituksen 82-vuotinen ajanjakso vankilana. Viimeinen vanki lähti rakennuksesta vasta vuonna 2002, kun Tarton uusi vankila valmistui. Patarein vankila oli ollut suljettuna kolme vuotta, kunnes toukokuussa 2019 avautuivat vankilan ovat uudestaan vierailijoille. Pääsimme tutustumaan vankilaolosuhteisiin ja kuulemaan oppaaltamme syventävää tietoa rakennuksen historiasta ja toiminnasta.

Opiskelijat tutustumassa Patarein vankilan tiloihin
Patarein vankila

Merimuseo (Eesti Meremuuseum) kertoo virolaisesta merikulttuurista ja merenkulun historiasta. Viron merimuseo perustettiin Tallinnassa entisten kapteenien ja merimiesten aloitteesta vuonna 1935. Museo on rakennettu Tallinnan vanhan lentokentän päälle. Museon sisältä löytyy vanhoja merimiinoja, tykkejä, erilaisia veneitä ja suuri Lembit-sukellusvene. Pääsimme tekemään museossa esimerkiksi paperilennokkeja ja kävelemään korkean U-muotoisen sillan päältä. Museoreissun kruunasi pääsy sukellusveneen sisälle tutkimaan virolaisia salaisuuksia.

Viron merimuseo

Molempien kohteiden vierailemisen jälkeen lähdimme yhdessä syömään. Yhteisen syömisen jälkeen alkoi odotettu vapaa-aika, jolloin opiskelijat ja opettajat pääsivät nauttimaan Tallinnan tarjonnasta. Vapaa-ajan jälkeen oli aika suunnata kohti laivaterminaalia. Laivamme lähti takaisin Helsinkiin klo 19.30 ja saavuimme perille klo 21.30.

Aurinkoinen Tallinna

Kiitos vielä kaikille, jotka olivat mukana reissussa! Suosittelen lämpimästi tätä kaikille Märskyn opiskelijoille.

Kiitos kaikille järjestäjille ja Viimsille sekä koulumme vastaaville opettajille: Eero Raasteelle, Minna Strengille, Arttu Aholalle, Lasse Palmulle, Laura Nyyssöselle ja Maarit Keistiselle. Lisäksi erityiskiitokset Erkki Hulkille!

Teksti ja kuvat: Emma Helosvuori

Subscribe
Notify of
guest

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.