Mielipide: Miksi kaikki on diginä?

Arjessa yhä enemmän ja enemmän menee aikaa sinisen valon ääressä. Ruutua tuijotetaan niin koulussa opiskelujen puitteissa, töiden parissa kuin myös vapaa-ajalla. Paperiton toimisto ja sähköinen oppimisympäristö valtaavat alaa jatkuvasti. Siirtymisellä sähköisten materiaalien ja ympäristöjen maailmaan on omat positiiviset ja välttämättömät hyötynsä, mutta miten on asian toinen laita?

Tietokoneen ruutua ja puhelimen näyttöä tulee katsottua päivässä välttämättömästi useampi tunti. Tietokonetta käytetään koulussa paljon, sillä oppikirjoja on netissä digikirjoina ja samoin on kurssialustoja, joihin opettajan on helppo jakaa informaatio kurssista ja tehtävistä oppilaille. Oma kokemukseni on kuitenkin se, että niin helppoa ja toimivaa kuin sähköisten alustojen käyttö on, sen tuntee myös omissa silmissään. Silmät rasittuvat liiallisesta ruudun katsomisesta. 

Jatkuva työskentely tietokoneen näppäimistön ja puhelimen näytön kanssa heikentävät käsin kirjoittamisen taitoa. Korvaamme käsin kirjoittamisen kirjoittamalla tietokoneella tai puhelimella asiat. Tietokoneella kirjoittamisessa on hyötynä esimerkiksi se, että äidinkielen kirjoitustehtävää kirjoittaessa tekstin muokkaaminen on huomattavasti helpompaa, kuin jos kirjoittaisi käsin paperille. Tietokoneella kirjoittaminen on useasti nopeampaa, mutta voiko esimerkiksi oppiminen olla samalla tasolla kuin käsin kirjoittaessa?

Miksi kaiken pitäisi siis olla diginä? Sähköisiä ympäristöjä täytyy ehdottomasti käyttää ja hyödyntää, mutta eikö tasapaino siinäkin pitäisi löytää? Pitäisi ottaa hyöty sähköisistä mahdollisuuksista, mutta myös muistaa huomioida muut osa-alueet kuten hyvinvointi.  

Teksti ja kuva: Tea Turunen

Subscribe
Notify of
guest

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments