29.11.2019 psykologian kahdelle oppitunnille saapui neljä sairaanhoitajaopiskelijaa ammattikorkeakoulu Diakoniasta (Diak) pitämään esitelmää “Tunteet pelissä”. Projektityön aiheena oli seksuaaliohjaus. Aiheesta tuli kertomaan neljä sairaanhoitajaopiskelijaa: Saana Ahola, Anni Kalin, Hanna Dapaah-Agyemang sekä Cigdem Ozkan.

Märskyn opiskelijoiden tehtävä oli arvioida tulevien sairaanhoitajien ohjaustyö. Märskyn psykologian opiskelijoiden antama arvio vaikutti sairaanhoitajaopiskelijoiden projektityön arviointiin.
Esityksen alussa sairaanhoitajaopiskelijat korostivat, että on tärkeää jättää avoimesti kerrotut asiat luokkahuoneen sisälle eikä lähteä levittämään niitä.
Luento/ohjaus koostui erilaisista aihealueista. Ensimmäisenä käsiteltiin seksuaalista kehitystä. Osiossa oli nostettu esille seurustelu, ihastuminen sekä rakastuminen ja se, mitä tunteita nämä herättävät.
Seuraavaksi aiheena oli seksuaalinen suuntautuminen sekä moninaisuus. Osiossa käytiin selkeästi läpi kaikki erilaiset seksuaaliset suuntautumiset sekä korostettiin, että kaikki sanat, joissa loppuosa on “seksuaali”, eivät välttämättä viittaa seksuaaliseen suuntautumiseen, kuten metroseksuaali.
Moninaisuudessa mainittiin Suomen tämänhetkinen tilanne, jolla pyrittiin herättelemään yleisöä. Suomessa on lain mukaisesti vain kaksi juridista sukupuolta. Itse lukion opiskelijana koin hyväksi, että osioon oli sisällytetty hyvin ajankohtaisia asioita, kuten maininta Pride-tapahtumasta.
Kolmantena aiheena oli seksuaalinen häirintä. Osion aloitti opiskelija sanomalla tärkeän ja mielestäni hyvin mieleen painuvan lainauksen: “Minun keho, minä päätän.” Seksuaalinen häirintä avattiin selkeästi sekä annettiin muutamia esimerkkejä, mitä seksuaalinen häirintä on ja missä raja käytännössä menee. Lisäksi seksuaalinen häirintä voi ilmetä sanallisena, sanattomana ja fyysisenä. Urheilumaailmassa häirintää voi tapahtua esimerkiksi urheilijanuoren ja valmentajan välillä. Yksi sairaanhoitajaopiskelijoista kertoi rohkeasti oman kokemuksensa tästä vaikeasta aiheesta.
Esityksessä korostettiin, että koulu on AINA velvollinen puuttumaan asiaan, mutta tämä vaatii sen, että opiskelijan on itse kerrottava asiasta. Lopuksi opiskelija korosti hienosti, että tulee aina itse uskoa omaan kokemukseensa, vaikka aluksi kukaan muu ei uskoisi siihen uskoisikaan tai vähättelisi kokemusta.
Neljäntenä aiheena oli sukupuolitaudit ja ehkäisy. Ehkäisymenetelmät käytiin hyvin läpi.
Sairaanhoitajaopiskelijat ottivat kaikki hyvin kontaktia lukion opiskelijoihin. Itse koen, että luennon aihe on tärkeä ja ajankohtainen asia, mutta samalla hyvin arka aihe. Esityksen arviointi pisti meidät lukiolaiset tarkkailemaan opiskelijoiden hyödyntämiä taitoja esityksen yhteydessä sekä pohtimaan kehitettäviä osa-alueita. Esityksessä huomioitiin myös hyvin Märskyn urheilijat kohderyhmänä.
Yhteistyö ammattikorkeakoulu Diakin kanssa jatkui viikoilla 9 ja 10 uusien projektitöiden merkeissä.
*****
Viimeisin yhteistyö toteutui 9.3. (vko. 11). Märskyn psykologian toisen kurssin opiskelijat kertoivat Diakin opiskelijoille lasten kehityksenvaiheista, esimerkiksi motoriikasta ja asioiden ymmärtämisestä. Lisäksi luennolle osallistui toinen psykologian ryhmä. Heidän tehtävänänsä olisi seurata ja esittää kysymyksiä tai kommentoida toisen ryhmän esityksiä.
Teksti / Kuvat: Emma Helosvuori