Märsky karanteenissa: 5 vinkkiä pysyä virkeänä karanteenin aikana

Ulkona käyminen on jo suuri helpotus siihen, ettei tarvitse päivästä toiseen olla neljän seinän sisällä. Vaikka salit ja muut urheilupaikat ovat suurimmaksi osaksi kiinni, voi liikkua muilla tavoilla. Suosittelemme liikkumaan ulkona lähellä kotoa niin, että välttää ihmiskontaktia. Perheen kanssa liikkuminen voi myös virkistää ja olla hauskaa.

Happihyppelyt

Ensimmäinen vinkki on kaikista yksinkertaisin: käy talon ulkopuolella. Koulun jälkeen, kun on nuutunut olo, kannattaa lähteä kävelemään edes 30 minuutiksi. Jos omistat koiran, lenkki tekee myös sille hyvää. Kuulokkeet vaan korville ja ulos kävelemään. Varsinkin, jos asut vesistöjen lähellä tai metsän, niin suuri suositus mennä sinne kävelemään, koska se rauhoittaa ja tyhjentää mielen. 

Voit myös pyytää perheenjäseniä mukaan kävelemään ja se onkin loistavaa aikaa jutella kaikesta, kun yleensä kiireisessä arjessa on hyvä, että edes ehtii istumaan samaan aikaan syömään. Kun lähdet kävelemään, et tarvitse muuta kuin avoimen mielen ja hyvät kävelykengät. 

Jos tuntuu, että haluaa haastaa itseään, voi lähteä juoksulenkille. Mikä sen parempaa kuin kohottaa kuntoa ja voida hyvin ja pysyä terveenä tällaisina aikoina.

Virkistysjumppaa oppituntien välissä

Tuntuuko usein siltä, että jalat puutuvat koulupäivien aikana? Jos vastasit kyllä, meillä on sinulle muutama vinkki tähän inhottavaan vaivaa. Vinkit auttavat myös siihen, että päivät eivät tunnu niin yksitoikkoisilta, vaikeilta ja siltä, että aivot menevät jumiin.

Oppituntien välissä kannattaa aina nousta, koska koulussa nousisit myös ja kävelisit seuraavaan luokkaan. Ja kun kerran nouset, voit käyttää sen nousemisen hyödyksi. Laita kädet ilmaan ja kurkottele käsillä taivasta kohti. Seuraavaksi laita kädet lattiaa kohti ja kurkottele maata kohti. Tämä auttaa kummasti siihen, että kroppa pysyy virkeänä ja raajat eivät puudu. Kun kroppa on virkeä, mieli pysyy myös silloin virkeänä.

Toinen hyvä virkistysjumppa oppituntien välissä on se, että jos sinulla on pidempi tauko oppituntien välissä, voit venytellä enemmän ja lihakset pysyvät silloin vetreinä. Lämmittele hieman koko kroppaa ja sitten vain alat venyttelemään. Etureidet, takareidet, selkä ja muut lihasryhmät – niin veri pääsee kiertämään kropan läpi ja jos teet pidempiä venyttelyjä, pidemmän aikaan huomaat lopulta, kuinka venyvä olet ja kuinka paljon se auttaa moneen asiaan, jopa omaan lajiisi. Lopulta saatat venyä spagaattiin, jos et siihen jo aiemmin ole venynyt.

Karanteenin lopputulos voi olla tässä!

Pallopelit ja leikit perheen kanssa

Usein arjen kiireiden aikana ei perheen kanssa ehdi tehdä juurikaan mitään yhteistä, joten nyt on hyvä aika pelailla perheen kanssa vaikka futista. Erilaiset pelit ja leikit tuovat “normaaliin” karanteeni arkeen piristystä ja yhteisiä hetkiä perheen kanssa. Voit tehdä peleistä myös pieniä kilpailuja perheen kesken ja katsoa, kuka on perheenne mestari.

Helppoja pelejä ovat esim. futis, koris, pihasähly, frisbeegolf ja mikä tahansa muu pallopeli. Erilaisia leikkejä, jota voi perheen kanssa kokeilla, on esimerkiksi erilaiset hipat ja viestit,  maa, meri, taivas -tyyppiset pelit sekä tietenkin perinteiset lautapelit.

Jos tuntuu, että perinteiset lajit ovat liian helppoja perheellenne, niin aina voi improvisoida ja nostaa tasoa, esimerkiksi pihasählystä voi tehdä haastavampaa pelaamalla rullaluistimet jalassa.

Uusien lajien ja taitojen opettelu

Oletko aina haaveillut oppivasi jokin uuden taidon tai vaikkapa uuden kielen? Nyt on paras aika opetella jotain uutta.

Karanteeniaika tuo useimmille tylsiä hetkiä kotona ja kun et enää keksi mitään tekemistä, kannattaa kokeilla esimerkiksi uutta lajia tai opetella jokin uusi taito. 

Internet ja sosiaalinen media on täynnä erilaisia opetusvideoita ja niiden avulla on helppoa oppia jotain uutta, esimerkiksi jongleerausta, jota minä opettelin tässä karanteenin aikana. Ei haittaa, vaikka kotoa ei löytyisikään kaikkia tarvittavia välineitä, sillä aina voi improvisoida ja esimerkiksi sukkamytyt todistetusti toimivat pallojen sijasta juuri jongleerauksessa.

Karanteenihaasteet

Kun tylsyys iskee pahemman kerran, voi etsiä erilaisia haasteita melkein kenen tahansa julkkiksen sosiaalisen median tililtä. Some on karanteenin aikana räjähtänyt erilaisista haasteista ja niitä löytyy laidasta laitaan.

Yksi suosituin on tällä hetkellä vessapaperirullahaaste, jossa seistään päällä ja yritetään siirtää rullaa jaloilla paikasta toiseen. Tästä löytyy monia erilaisia versioita, joita on hauska kokeilla.

Myös erilaiset tiktok-tanssihaasteet ovat erittäin suosittuja varsinkin nuorien keskuudessa ja näistä varmasti jokainen löytää jotain kokeilemisen arvoista.

Teksti ja kuvat: Maria Gauriloff ja Aino Karjalainen

0 0 vote
Article Rating
Subscribe
Notify of
guest

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments